Reklama
 
Blog | Lukas Erba

Jak vznikají dezinformace

Na svém facebookovém účtu mám okolo 800 přátel. Tato sociální bublina je, co se týká světonázoru, poměrně konzistentní – až na pár výjimek. Jeden z mých přátel včera sdílel video, na kterém skupina lidí před filmovým štábem (kameraman, osvětlovač, zvukař, režisér..) poměrně úspěšně demoluje italské policejní auto. Video, které je označeno jako „Migrants in Italy“ má na facebooku 1,4 mil. shlédnutí a pod tímto příspěvkem se zvrhla proti imigrantská diskuze, kterou každý z nás někdy zažil. Obvykle na příspěvky tohoto typu nereaguji. Jelikož však zde jasně šlo o filmové natáčení, které můj přítel sdílel jako ukázku nepovedeného začleňování, reagoval jsem komentářem, že jde o #fakenews. Bylo mi řečeno, že fakt, že video je zinscenované pro filmový štáb, „je jedno“ a že na jeho „pravdivosti“ to ničemu neubírá, jde o tzv. video „ilustrativní“. Navíc jsem byl osočen z neférového chování, když reaguji na příspěvek, který je lehké vyvrátit, ale zavírám oči před stovkami jiných pravdivých a uzavírám se ve své sociální bublině.

Pravdou je, že můj přítel postuje stovky příspěvků s proti imigrantskou tématikou a já nemám čas ani chuť je všechny číst. Abych však učinil svému svědomí za dost a „otevřel oči“, přečetl jsem první, který na jeho facebookové zdi visel. Šlo o článek „Mahmúd třídí švédskou kulturu. Některé artefakty z muzeí nechává vyvézt na skládku“ (zdroj zde). Článek má pojednávat o Qaisar Mahmoodovi, šéfovi Riksantikvarie, švédského úřadu pro archeologii a kulturní dědictví. Qaisar Mahmood, který podle tohoto článku likviduje švédské kulturní dědictví ve jménu „čištění kultury“. Cituji zde dezinformační web info.cz, který píše: „“Kultura a tradice je něco, z čeho bychom si měli brát poučení pro současnost,“ napsal Mahmúd v deníku Metro s tím, že oprašování starých artefaktů není ten pravý přístup.““ I z této věty vznikl nadpis, který si většina lidí přečetla (článek už nikoli). Navíc kolik lidí si přečte zdroj této informace, který je ve švédštině, jenž server info.cz cituje? Já jsem si zdroj této informace pomocí google překladače z deníku Metro přečetl (zdoj zde). Problém je, že v tomto zdroji se nic takového nepíše.

Když Qaisar Mahmood mluví o minulosti, ke které se nemáme vracet, tak nemluví o archeologických artefaktech, které by se měly vyvážet na skládku, ale mluví apartheidu, stalinismu a genocidách. O temných stránkách historie, na které nesmíme zapomenout, ale poučit se z nich. Kulturu pak přirovnává k airbagu, který nás má ochránit v temných časech. Ani v náznaku se autor nezmíní o archeologických památkách.

Článek na info.cz dále cituje sloupkařku Naomi Abramowicz, která měla ve svém sloupku na serveru gp.se (zdroj zde) kritizovat Mahmooda následujícími slovy: „“Opravdu je součástí švédského kulturního dědictví všechno, co se najde v zemi a každá fotka z rodinného alba,“ ptá se Abramowiczová.““ Opět jsem si přečetl švédský zdroj a problém je kupodivu znovu v tom, že citace Abramowiczové ze serveru info.cz je vymyšlená. Autorka sloupku s Qaisar Mahmoodem polemizuje pouze v otázce, jak poskytnout srozumitelný kulturní rámec těm, kteří jej od narození nesdílejí.

Diskuze pod tímto článkem z info.cz na facebooku byla velmi podobná té předchozí. Sociální bublina se utvrzovala ve svých názorech pomocí lajků a komentářů, článek měl u mého přítele přes 48 sdílení. Dovoluji si tvrdit, že nikdo z diskutujících a sdílejících zdroje nečetl, neboť by se musel proti článku Ondřeje Féra z redakce info.cz ohradit. Možná však ti všichni zdroje četli a článek považují za „ilustrativní“, a tudíž pravdivý…

Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.
Reklama